Verwonderbanen

Verwonderbanen

De doelgroep kinderen die therapie krijgt in het RoeR (het Rotterdams Onderwijs- en Revalidatiecentrum), zijn kinderen en jongeren met verschillende beperkingen als gevolg van aangeboren lichamelijke vaak neurologische aandoeningen. Zij hebben bijvoorbeeld een verminderde handfunctie of loopfunctie, problemen met communicatie, ontwikkel- of leerproblemen. Bij de meeste is er sprake van gecombineerde complexe problematiek waardoor participeren en samen ontwikkelen, interactie en spelen niet vanzelf gaat. De groep is heel divers.
Ons gezamenlijk doel van dit project is, dat deze kinderen actief kunnen participeren bij deze knikkerbaan, juist in interactie met andere kinderen ongeacht hun achtergrond of mate van beperkingen. Het is ook voor broertjes of zussen, en voor een brede leeftijdsgroep. Kinderen met en zonder hulpmiddelen zoals een rolstoel, moeten kunnen deelnemen zonder hindernissen. We dagen ze uit en stimuleren ze om samen te spelen.
Omdat de kinderen bij Rijndam vaak langere tijd komen voor een therapie of controle, is het belangrijk dat er ook ruimte is voor plezier en ontspanning waarbij ze gewoon mee kunnen doen zonder beperkingen.

De knikkerbaan van je leven: een baan van 125 meter lang, de grootste in zijn soort, met minstens 10 speelstations op ooghoogte/zithoogte tegen de wanden van de gang. De knikkerbaan symboliseert een dag uit het leven van een kind bij Rijndam. Je komt het ROeR binnen en in de gang zie je direct de knikkerbaan met de speelstations die op verschillende manieren bediend kunnen worden.
Het XXL station staat als los element in de gang. De gang is breed genoeg om spelen mogelijk te maken. De baan bevat hoogteverschillen van zithoogte tot wel 3 meter hoogte. Elk station biedt een interactief moment en de mogelijkheid om samen te spelen.

Een knikker “rolt” door een dag uit het leven van een kind: Als de knikker in beweging is gebracht, wordt het kind als het ware wakker en “rolt” de knikker het bed uit. Tenminste, als het bed kantelt, anders gebeurt er niks. De knikker rolt naar de badkamer: tandenpoetsen, ontbijten, naar school. Met een bus? Ho! Terug, je vergeet je tas! Eenmaal op school ga je van de ene les naar de andere en speel je tussendoor een paar vermakelijke interactieve spelletjes op een interactief “station”.

Qua materiaal wordt in de basis gedacht aan een constructie van hout en staal. Er wordt rekening gehouden met akoestische effecten van de knikker in de baan en op de gang zodat dit niet storend is.

 

Bijdrage Stichting Volker samen met het Kinderrevalidatie Fonds Adriaanstichting bedraagt € 275.000,--.

Related Articles